Ahad, 28 Jun 2009

Bersyukur Atas Nikmat Kemerdekaan

Tanggal 31 Ogos 1957 maka tercatatlah tarikh penting dalam sejarah tanah air kita di mana pada ketika itulah negara kita mencapai kemerdekaan secara rasminya. Perayaan menyambut ulangtahun kemerdekaan atau lebih dikenali sebagai Hari Kebangsaan itu telah mengjangkau usia lebih setengah abad.

Adakah kita mengetahui betapa banyak pengorbanan yang terpaksa dibuat oleh pejuang-pejuang kemerdekaan untuk mencapainya. Betapa tinggi nilai pengorbanan itu, sesungguhnya tidak dapat dibayar dengan wang dan harta yang menggunung.

Tapi adakah kita hari ini menghargai dan berterima kasih kepada mereka yang telah banyak berkorban untuk mempastikan anak cucu mereka hidup aman sejahtera hari ini. Tahukah kita sejarah kemerdekaan negara kita???

Wahai sahabat-sahabat, saudara- saudara yang dihormati. Adakah kita pernah bersyukur dengan nikmat kemerdekaan ini???

Sejarah menyatakan bahawa semangat nasionalisme Melayu mula menggunung apabila ada usaha yang dibuat oleh Inggeris untuk menghapuskan kuasa raja-raja Melayu dengan menubuhkan Malayan Union. Raja-raja Melayu dipaksa oleh Inggeris untuk menandatangi tangani kertas cadangan Malayan Union.

Tetapi dengan kesedaran oleh para pemimpin Melayu ketika itu telah berusaha tanpa mengenal erti jemu untuk mempertahankan kedaulatan raja-raja Melayu kerana bagi orang-orang Melayu, raja adalah lambang kedaulatan raja itu merupakan maruah bangsa Melayu itu sendiri. Jika raja sudah tidak berkuasa lagi maka bangsa Melayu seolah-olah tiada maruah.

Tetapi hari ini telah ada segelintir orang Melayu yang mempertikaikan tentang ketuanan Melayu, mempertikaikan kuasa raja-raja Melayu. Alangkah parahnya jatidiri bangsa Melayu hari ini. Malah ada yang sanggup mencabar hak orang-orang Melayu yang termaktub dalam perlembagaan negara.

Adakah kita sanggup menjadi hamba dibumi sendiri. Sedarlah wahai anak bangsaku, kita hanya tinggal kuasa yang kini hanya tinggal sekangkang kera. janganlah kita mempertaruhkan masa depan anak cucu kita dek kerana kealpaan kita yang tidak mengenal erti syukur.

Ekonomi negara bangsa lain yang kuasai, pendidikan pun bangsa kita masih ketinggalan, adakah kita sanggup melihat anak-anak kita merempat di tanah air sendiri. Sejarah telah membuktikan, oleh kerana perbalahan, iri hati dan dengki sesama sendiri menyebabkan tanah air kita dijajah hampir 500 tahun. Bukan mudah untuk menggapai kemerdekaan malah untuk mempertahankan kemerdekaan itu lagi sukar.

Yakinlah dan percayalah bahawa tiada lagi parti yang ada di nagara ini yang mempu merpertahankan agama dan bangsa kita selain daripada UMNO. Sepanjang tempoh 50 tahun usia kemerdekaan UMNOlah yang telah banyak mempertahan dan memperjuangkan Islam dan bangsa Melayu di negara ini.

PS...
Saudaraku... kita Allah anugerahkan akal untuk berfikir. Gunalah ia sebaiknya tanpa dipengaruhi nafsu ammarah yang boleh menggugat keimanan kita. Janganlah kita sampai menjadi yang tidak bersyukur atas nikmat kemerdekaan yang Allah kurniakan kepada kita kerana nescaya jika kita kufur dengan nikmat Allah itu pasti Allah menyediakan kita dengan azab yang pedih.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan